woensdag 15 augustus 2012

Boeddha

hooii,

Eerste echte berichtje van mij! ik ben de laatste tijd helemaal fan van boeddha! Dus ik kocht de laatste tijd een paar beeldjes. Toen hoorde ik een keertje als je die krijgt van iemand brengen ze geluk en de volgende week hoorde ik dat ze ongeluk brachten als je ze zelf kocht. Ik vond het al raar dus ik heb een beetje gegoogled en ben uiteindelijk op een boeddha site gekomen.
















Mag je een Boeddha voor jezelf kopen?

Er is ooit een verhaal de wereld in gebracht ,
dat het zelf kopen van een Boeddha ongeluk zou brengen.
Een Boeddha koop je puur op gevoel,
en met dat geluksgevoel of liefdesgevoel, hou je deze voor jezelf of geef je 'm weer door aan iemand die je lief hebt.
Het feit dat iedereen een Boeddha met gevoel koopt, geeft dit uiteindelijk een kring van geluk,
en daar gaat het tenslotte om.



Ik ben vooral 'fan' van die dikke boeddha's. Eerder kwam ik een site tegen over die dikkere boeddha's met betekenissen over de attributen en dieren die hij bij had. Hier komt ook een beetje informatie over.





De dikbuik Boeddha komt van oorsprong uit China en wordt in het chinees ook wel Pu-Tai genoemd (in het Japans Hotei). Volgens de legende was Pu-Tai-Ho-Shang een Chinese zenmeester (monnik) die zeer gelukkig en zonder zorgen door China rondtrok om het Boeddhisme te verspreiden. Hij was hierbij vaak omringd door kinderen en werd geëerd om zijn enorme blijdschap en gulheid, wat hem ook zijn bijnaam 'Happy Boeddha' opleverde.

Betekenis van Boeddha met attributen:

  • Mala kralenketting = gebedssnoer voor welzijn
  • Munten = rijkdom en welvaart / financieel geluk
  • Zak = reizen en zoeken naar jezelf
  • Parel = gezondheid, kracht en wijsheid
  • Perzik = verbondenheid en onsterfelijk
  • Goudklomp = geluk en welvaart
  • Mantel = bescherming
  • Waaier = bescherming
  • Karafje/kruik = lang en gelukkig leven (levenselixer)
  • Rua skepter = overvloed (bijvoorbeeld heel veel geluk)
  • Levensstaf = vertrouwen, balans en ondersteuning
  • Juk = balans
  • Yuni = uitkomen van je wensen
  • Kinderen = geluk en vruchtbaarheid (tevens voor een baan of relatie)
  • Lotushouding = rust en meditatie
  • Lotustroon = schoonheid, zuiverheid, vernieuwing en tegen ziekte of ongeval
  • Twee omarmende Boeddha's = geluk en vriendschap
  • Hotai model (handen open omhoog) = Vrijheid en zegening

Boeddha afgebeeld met een dier:

  • Draak = beschermen aardse kostbaarheden, vrede, voorspoed en gezondheid bevorderen.
  • Schildpad = langzaam opbouwend, gezondheid en kracht
  • Vogel = zoeken naar zelfkennis
  • Kikker = financieel geluk
  • Vis = vrede en overvloed
  • Vis met kind = wens voor veel zonen


Zo dat was mijn informatie over (dikbuik) boeddha's.

xx Luuke

Geen opmerkingen:

Een reactie posten